سرویس و تعمیر ماشین لباسشویی:
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. اینجانب رامین رشیدی ساکن شهرستان شوط ازتوابع استان آ.غ-شهرستان ماکو-بازرگان میباشم..اميد آن دارم که شمارادرامرتعمير ونحوه استفاده از لوازم گازسوز ياری نمايم.۰۹۱۴۴۶۳۳۳۱۰--۰۴۶۲۴۲۲۴۹۶۱
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرويسكارلوازم گازسوز و هوازا و آدرس servickar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 71
بازدید کل : 3179
تعداد مطالب : 9
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

ساخت كد صوتی آنلاين





سرويسكار لوازم گازسوز و هوازا
نحوه نصب و تعمير لوازم گازسوز و هوازا
شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 11:55 ::  نويسنده : رامين رشيدي       

 

نصب و راه اندازی ابتدایی ماشین لباسشویی اتوماتیك:

1- از آنجا كه ماشین لباسشویی دارای قطعات وزین و متحرك می باشد و ممكن است در هنگام حمل و نقل دچار آسیب شود ، لذا قسمت های آن را بوسیله قطعاتی نظیر بست،میله و پیچ، ثابت می كنند. بنابر این در هنگام نصب و راه اندازی باید با توجه به دفترچه راهنمای ماشین این قطعات باز شده و آن ها را برای حمل و نقل راه دور در آینده نگهداری كرد.

2- در صورتیكه ماشین لباسشویی دارای چهارچوب محافظ كف بوده پیچ های آن را باز نموده و آن را از ماشین جدا نمایید. همچنین پیچ هایی كه بعنوان پیچ های تنظیم پایه در نظر گرفته شده در محل خود بپیچید.

3- ماشین لباسشویی باید كاملا" تراز قرار گیرد برای این منظور لیوان محتوی آب را روی ماشین قرار داده و از اطراف به سطح آب درون لیوان نگاه كنید اگر ماشین در موقعیت تراز كامل نباشد، آب در سطحی نامتعادل قرار می گیرد. كه با استفاده از پیچ های تنظیم زیر ماشین می توان آن را تراز نمود.

4- لوله ورودی آب لباسشویی را پس از آب بندی به شیر آب حدیده دار وصل كنید.(معمولا" سه چهارم اینچی ).

5- لوله تخلیه آب ماشین را در ارتفاع تعیین شده توسط شركت سازنده قرار دهید. اگر ارتفاع شیلنگ فاضلاب ماشین در حد گفته شده رعایت نگردد و مثلا" بر روی زمین رها شود همه آبی كه وارد ماشین می شود بلافاصله از طریق شلینگ خارج شده و عمل آبگیری ماشین هر گز متوقف نمی شود. بنابر این لازمست شلینگ خروجی قبل از قرار گیری در فاضلاب دارای ارتفاعی در حدود 60 سانتیمتر باشد.

6- لوله تخلیه آب طوری قرار نگیرد كه در اثر تابیدگی، مسیر خروجی آب مسدود شود.

7- قبل از روشن كردن ماشین توجه نمایید كه سیستم الكتریكی منزل (پریز-كنتور- فیوز و ...) و سیستم آب منزل با جدول مشخصات فنی ارائه شده از طرف شركت سازنده هماهنگی داشته باشد.

8- همانطور كه قبلا" در مورد بست هایی كه برای ثابت نگهداشتن ، قطعات ماشین در هنگام حمل و نقل بكار می رود اشاره كردیم، اگر بست ها به دیگ بسته شده باشد، با روشن شدن ماشین ، حركت دیگ به بدنه منتقل شده و ماشین از جای خود حركت می كند. این حركت در دور تند ماشین (زمان آبگیری از لباس ) بوضوح دیده شده و در مدت آبگیری از لباس ماشین در حدود 50 سانتیمتر از جای قبلی خود فاصله می گیرد.بنابراین لازم است قبل از راه اندازی ماشین با توجه به دفترچه راهنما كلیه بست ها را باز نموده و با حركت دادن دیگ فرعی به طرف پایین و بالا و همچنین حركت آن به طرف جلو و عقب از خلاص بودن دیگ مطمئن شویم سپس دیگ اصلی را نیز با دست بچرخانید تا از آزاد بودن پولی ها اطمینان حاصل نمایید.

9- جهت چرخش اكثر ولوم تایمر های لباسشویی موافق حركت عقربه های ساعت است در بعضی از لباسشویی ها ، بمحض چرخش ولوم در جهت مخالف عقربه های ساعت، ولوم از محور باز شده و می توان مجددا" آن را به محور بست. متاسفانه در انواع دیگر ، با وارد آمدن فشار به ولوم در جهت مخالف، معمولا" ولوم و گاها" چرخ دنده های تایمر شدیدا" آسیب می بیند. جهت حفاظت تایمر در برابر این اشتباه،معمولا" سازندگان تایمرها، با رسم یك فلش بر روی ولوم شكل صحیح چرخش تایمر را نشان می دهند كه توجه به آن الزامی است.

10- در ریختن لباس به درون لباسشویی ، ظرفیت شستشو منظور شود اكثر ماشین های خانگی دارای ظرفیت شستشوی 5 كیلو هستند. با این وجود توصیه می شود درون مخزن آنقدر لباس ریخته شود كه اگر دستتان را به سقف فوقانی درب ماشین مماس نمودید، بدون آنكه با لباس ها درگیر شود به راحتی وارد ماشین و خارج شود.علاوه بر آن لباس ها را به تفكیك از یكدیگر درون ماشین قرار دهید تا بهتر شسته شوند.

ساختمان و اجزاء تشكیل دهنده لباسشویی تمام اتوماتیك:

لباسشویی های اتوماتیك در مدل های متفاوت طراحی می شوند كه از آنجمله می توان به ماشین تمام اتوماتیك كه مخزن آن روی محور افقی سوار است و به آن مدل یوغی (Yoke type ) گفته می شود و همچنین ماشینی كه مخزن آن روی محور عمودی قرار گرفته و به آن نوع چرخان عمودی (Rotary type ) گفته می شود اشاره كرد. با این حال لباسشویی های اتوماتیك دارای اجزا، الكتریكی مكانیكی تقریبا" مشابه و به شرح زیر می باشند:

الف - اجزاء الكتریكی ماشین لباسشویی تمام اتوماتیك:

1- دو شاخه-وظیفه دو شاخه انتقال انرژی الكتریكی از پریز به كابل رابط ماشین و در نهایت ، سایر قسمت های الكتریكی ماشین است. در هنگام تعویض دو شاخه به جریان نامی دو شاخه جدید توجه نمایید. معمولا" دو شاخه هایی كه جریانشان كمتر از 16 آمپر است جهت استفاده در ماشین لباسشویی مناسب نیستند.

2- كابل رابط- از آنجا كه جریان مصرفی ماشین بالاست، توصیه می شود كابل 5/2×2 و یا حد اقل 5/1×2 مورد استفاده قرار گیرد.

3- ترمینال - ترمینال به منظور ایجاد اتصالاتی مطمئن و هم چنین عایق بودن این اتصالات از بدنه مورد استفاده قرار می گیرد در ماشین لباسشویی معمولا" از ترمینال های پلاستیكی و یا كائوچویی استفاده می كنند. محل قرار گیری ترمینال ، قسمتی از بدنه ماشین است كه با پیچ و مهره در جای خود مستقر می شود.

4- كلید قطع و وصل- معمولا" كلید به صورت متداول در سایر لوازم خانگی ،در ماشین لباسشویی بكار نرفته بلكه كلید قسمتی از تایمر است. یعنی با كشیدن محور تایمر بطرف بیرون كنتاكت یا كنتاكت های كلید بسته شده و با حركت ولوم بطرف داخل، مدار الكتریكی ماشین قطع می شود. كلید های بكار رفته در لباسشویی دو كنتاكت و یا چهار كنتاكت هستند. در نوع دو كنتاكت ، نول مستقیما" به همه مصرف كننده های مدار رسیده و فاز پس از كلید وارد مدار می شود بنابراین دو كنتاكت كلید، یكی فاز ورودی و دیگری فاز خروجی است.در نوع چهار كنتاكت هم فاز و هم نول وارد كلید شده و با حركت محور تایمر بطرف بیرون ، كلید بسته شده و فاز و نول وارد مدار لباسشویی می شوند.

جهت تست كلید كافیست از روی نقشه ماشین كنتاكت های مربوطه به كلید را شناسایی نموده سپس با اهم متر آن را تست نمایید. به این صورت كه ابتدا سیم های متصله به كلید را باز نموده، سپس دو پایه ورودی و خروجی كلید را به اهم متر وصل كنید. با حركت محور تایمر به طرف بیرون باید عقربه منحرف شده و تقریبا" عدد صفر را نشان دهد.

اگر عقربه منحرف شود اما به صفر نرسد، كنتاكت های كلید كثیف هستند. راحت ترین روش جهت اصلاح این عیب استفاده از اسپری كنتاكت شور است. و اگر عقربه منحرف نشود ، لازمست صفحه كلید های تایمر از دو طرف آن باز شود و عیب بر طرف گردد. در كلید های چهار كنتاكت آزمایش با اهم متر در مورد هر چهار كنتاكت انجام شود ( دو به دو ) .

5- لامپ خبر- جهت اطلاع مصرف كننده از ورود برق به ماشین از چراغ خبر كه یك لامپ 220 ولتی است استفاده می شود.

6- میكروسوئیچ - اگر قبل از بسته شدن درب ماشین ، دستگاه شروع به آب گیری نماید و یا اگر به عللی در هنگام كار ماشین، درب باز شود و در همان حالت ماشین بكار خود ادامه دهد و یا اگر كودكی به ماشین نزدیك شده و درب آن را باز كند و عملیات ماشین متوقف نشود و اگر ... جمیع موارد مذكور ایجاب می كند بمحض باز شدن درب و یا حتی قبل از آن كه درب كاملا" بسته نشده باشد، ماشین قادر به استارت و آغاز عملیات شستشو نباشد.

از اینرو همیشه فاز مدار پس از كلید تایمر و قبل از آنكه به سایر اجزاء الكتریكی مدار برسد از میكروسوئیچ عبور می كند میكروسوئیچ (كلید فشاری حفاظتی ) معمولا" پشت درب بدنه خارجی جنب لاستیك دور درب و در كنار قفل قرار می گیرد و پس از آنكه زبانه قفل كاملا" در محل خود مستقر شد به اهرم میكروسوئیچ فشار وارد نموده و آن را به حالت وصل در می آورد. با بسته شدن میكروسوئیچ سایر قسمت ها نیز دارای فاز بوده و می توانند عملیات شستشو را انجام دهند. برای تست میكروسوئیچ نیازی به خارج نمودن آن از محل استقرارش نیست بلكه می توان دو سیمی كه از تایمر به طرف میكروسوئیچ رفت و بر گشت نموده را پس از یافتن به اهم متر متصل سازیم .

اگر با بسته شدن كامل درب ، عقربه اهم متر منحرف شود میكروسوئیچ سالم است در غیر این صورت یا عیب از میكروسوئیچ است یا میكروسوئیچ سالم بوده اما از محل استقرار خود خارج شده و یا درب بطور واقعی بسته نمی شود كه معمولا" عیب آخر مربوط به خراب شدن لاستیك دور درب است. در صورت خراب بودن میكروسوئیچ آن را پس از باز نمودن قسمت جانبی لاستیك دور درب ( طرف قفل درب ) از بدنه جدا نموده و در صورت امكان تعمیر نمایید. اگر مشكل جدی است مانند شكستن اهرم و ... میكروسوئیچ را تعویض كنید.

7- المنت (گرمكن- هیتر ) - ساختمان المنت دقیقا" مشابه المنت بكار رفته در آب گرمكن است . ابتدا سیم كرم نیكل یا كرم آلمینیوم درون پودر چینی یا سرامیك نسوز قرار گرفته و سپس جهت ممانعت از نفوذ آب و رطوبت آن را درون یك محافظ فولادی قرار می دهند. المنت درون دیگ فرعی قرار می گیرد و در توان های مختلف ساخته شده و استفاده می شود . آب بندی المنت بوسیله لاستیك محافظش صورت می گیرد از اینرو هرگز نباید المنت را در حالیكه درون دیگ آبی وجود ندارد به برق متصل نمود. برای تست المنت استفاده از لامپ سری ، اهم متر یا اتصال چند ثانیه ای مستقیم به برق توصیه می شود.

8- قفل مغناطیسی درب - همانگونه كه در مورد میكروسوئیچ ذكر شده باز شدن درب ماشین در زمان شستشو و در حالیكه دیگ تا حدودی پر از آب است می تواند محیط منزل را آلوده سازد زیرا آب مخلوط با پودر رختشویی به بیرون از ماشین می ریزد. كاربرد میكروسوئیچ این حسن را داشت كه در صورت بروز چنین اشتباهی مدار ماشین قطع می شد. در بعضی از ماشین ها زمینه این اشتباه را از بین برده اند . پس از روشن شدن ماشین (البته مشروط به بسته شدن كامل درب ) یك رله مغناطیسی زبانه درب را در اختیار گرفته و به هیچ وجه درب ماشین باز نمی شود . در صورت اعمال نیروی بیش از حد دستگیره قفل درب خواهد شكست. درب زمانی باز می شود كه اولا" برق ماشین قطع شود (تایمرخاموش شود ) ثانیا" حد اقل مدت 2 دقیقه از خاموش شدن دستگاه بگذرد تا آثار مغناطیسی درون قفل مغناطیسی كاهش یافته و زبانه قفل درب رها شود. در بعضی از ماشین ها میكروسوئیچ و قفل مغناطیسی در یك مجموعه گنجانیده شده اند.

9- ترموستات یا هیتر استات - از آنجا كه جریان مصرفی هیتر بالاست و توسط تایمر مرتبا" در حال قطع و وصل است ، این احتمال می رود كه بر اثر كار زیاد و مداوم ، سطح كنتاكت های تایمر مربوط به هیتر فرسوده شده و به یكدیگر جوش داده شوند. در این صورت هیتر در تمام مدت كار ماشین كه گاها" به 3 ساعت و نیم نیز می رسد در مدار خواهد بود رسیدن دمای آب به نقطه جوش علاوه بر البسه داخل ماشین، رابط های پلاستیكی و شلینگ ها را نیز فرسوده می سازد. از اینرو استفاده از هیتر استات ( ترموستات ) اجتناب ناپذیر است. هیتر استات در واقع مشابه ترموستات بی متالی در سماور برقی عمل می كند.

قسمت فلزی منعكس كننده حرارت به تیغه های بی متالی در داخل آب قرار گرفته ( در دیگ فرعی ) و حرارت آب بر آن اثر مستقیم می نهد. این حرارت توسط خود صفحه به تیغه ها منعكس شده و اگر از حد معینی تجاوز نماید یكی از تیغه ها كه حساسیتش به حرارت بیشتر است، با خمیده شدن خود ، ارتباط هیتر با شبكه را قطع می سازد زیرا هیتر استات و هیتر همیشه با یكدیگر در حالت سری قرار می گیرند.

ترموستات از قطعات زیر تشكیل شده است:

1- پلاتین های داخلی 2- تیغه های فلزی غیر هم جنس (تیغه های بی متالی) 3- صفحه منعكس كننده حرارت 4- فیش های ارتباطی

لازم به تذكر است كه در بعضی از لباسشویی ها مانند زانوسی مدل 914 ترموستات از نوع گازی است كه در رابطه با ساختمان آن و نحوه عملكردش مفصلا" در مبحث ترموستات و آب گرمكن برقی مطلب آورده شده است.

10 - شیر الكتریكی - همانگونه كه قبلا" ذكر شد، همه مراحل و عملیات ماشین بصورت اتوماتیك صورت می گیرد و از آنجا كه لباس ها معمولا" 5 الی 7 بار بصورت كامل شستشو می شود، عمل ورود آب به ماشین نیز الزاما" می بایست خودكار صورت پذیرد. آب ورودی به ماشین به شیر الكتریكی بسته می شود و مادامی كه به سیم پیچ آن برق نرسد، آب شهر پشت شیر می ماند و اجازه ورود به داخل جا پودری و سپس مخزن فرعی را نخواهد داشت.

شیر الكتریكی از قسمت های زیر تشكیل شده است:

1- قاب پلاستیكی 2- سیم پیچ ( سولنوئید) 3- شیطانك كه در مركزش سوراخ ریزی وجود دارد 4- لاستیك دور شیطانك 5 - اهرم آهنی 6- لاستیك سر اهرم 7- فنر پشت اهرم 8- صافی یا فیلتر لوله خروجی آب

چگونگی عملكرد شیر الكتریكی : در حالت عادی فنر پشت اهرم ، اهرم آهنی را بطرف جلو رانده و لاستیك سر اهرم، سوراخ وسط شیطانك را مسدود می سازد . با وصل برق و ایجاد مغناطیس توسط سیم پیچ شیر الكتریكی، اهرم به طرف داخل جذب شده و فنر را فشرده می سازد. با حركت اهرم به طرف عقب، لاستیك سر اهرم از سوراخ وسط شیطانك جدا شده و شیطانك مجال تنفس می یابد. فشار آب، هوای بین شیلنگ و شیطانك را از مجرای تنفسی به عقب رانده و آب جاری می شود. پس از رسیدن آب به سقف مورد نظر، توسط فرمان هیدرواستات ، برق شیر الكتریكی قطع شده و با تضعیف میدان مغناطیسی سیم پیچ، فنر جمع شده اهرم بطرف جلو رانده شده و در نتیجه مجرای تنفسی شیطانك مجددا" بسته می شود و از ورود آب به داخل ماشین ممانعت بعمل می آید. شیر الكتریكی بصورت تك و یا دوبل ساخته می شو د .

عیوب شیر الكتریكی ممكن است مكانیكی و یا الكتریكی باشد. در مبحث مكانیكی ، خرابی فنر، خوردگی لاستیك سر اهرم،پاره شدن لاستیك دور شیطانك ، مسدود شدن فیلتر بر اثر جرم و شن ریزه های موجود در آب شهر عملكرد صحیح شیر الكتریكی را مختل می سازد. كه می توان با جدا نمودن قسمت های مختلف شیر ، مورد معیوب را شناسایی و نسبت به رفع عیب اقدام نمود.

در قسمت الكتریكی یا بوبین می سوزد كه توسط تست با اهم متر (R×1k ) مشخص می شود و یا به شیر الكتریكی برق نمی رسد. در این صورت همیشه قبل از آنكه عیب از ناحیه شیر الكتریكی تصور شود ، برق دو سر بوبین را اندازه گیری نمایید.

تذكر: در مواردیكه فشار آب ، بسیار بیشتر از ظرفیت ورود آب به داخل شیر الكتریكی است آب وارد جداره های بین محفظه اهرم و بوبین شده و عمل جذب اهرم شیر الكتریكی دیگر انجام نمی شود در این موارد، لازم است برق ماشین قطع شده و سپس اجزا، شیر الكتریكی كاملا" تفكیك و پس از خشك شدن شیر را مجددا" به حالت اول باز می گردانیم. جهت بروز مجدد این عیب فشار آب را محدود نمایید. ( شیر آب شهر را تا انتها باز نكنید.)

11- تایمر (برنامه ریز ) - تایمر در واقع به عنوان مغز فرمان دهنده ماشین عمل می كند و پس از گرفتن فرمان شروع، سایر اعمال از قبیل آب گیری - گرم نمودن آب- عملكرد دور تند و كند موتور با فرمان تایمر انجام می شود. در حال حاضر تایمر های موجود به دو شكل الكترونیكی و الكترومكانیكی به بازار ارائه می شوند. در نوع الكترونیكی فرمان های مختلف به قطعات الكتریكی مانند هیتر-واتر پمپ - الكترو موتور- شیر الكتریكی و...توسط قطعات الكترونیكی مانند ترانزیستور - تریستور و IC صورت می گیرد و از آنجا كه ابعاد این قطعات به مراتب كوچكتر از چرخ دنده های زائده داراست ابعاد تایمر های الكترونیكی بسیار كوچك تر از تایمر های مكانیكی است.تایمر های الكترونیكی بصورت كتابی ساخته می شوند.

تایمر های الكترومكانیكی یا بصورت خلاصه مكانیكی، با حركت محور اصلی كه توسط یك موتور كوچك می چرخد عمل می كند.بر روی این محور یك چرخ دنده بزرگ ( توپی تایمر ) با زائده های فراوان وجود دارد كه در حال چرخش محور ، زائده های توپی با كنتاكت های مختلف برخورد نموده و در بعضی موارد ، ارتباطی بر قرار و یا ارتباطی را قطع می سازد.

تایمر الكترومكانیكی معمولا" از قسمت های زیر تشكیل شده است:

1- موتور تایمر 2- چرخ دنده ها 3- صفحه های پلاتین 4- اهرم متغیر برنامه 5- كلید قطع و وصل 6- بدنه یا قاب پلاستیكی موتور تایمر یك بوبین با تعداد دور زیاد و قطر نازك است. با اتصال برق به بوبین یك میدان مغناطیسی دوار ایجاد شده كه روتور فلزی را با خود به گردش در می آورد. با گردش روتور چرخ دنده های متعددی بگردش در می آییند كه به منظور ایجاد گشتاور بالا استفاده می شوند نهایتا" گشتاور تولید شده به محور اصلی منتقل می شود و این محور با چرخش خود و توپی را كه بر محور سوار شده بگردش در خواهد آورد . و...

برای تست موتور تایمر بهترین روش آنست كه بوبین را از موتور خارج نموده و به برق 220 ولت متصل سازید. سپس یك پیچ گوشتی دسته عایق را بر دارید و قسمت فلزی آن را وارد حلقه بوبین نمایید. اگر بوبین سالم باشد، میدان دوار ایجاد شده مرتبا" جهت پیچ گوشتی را منحرف می سازد و نگه داشتن آن در قسمت وسط حلقه بسیار مشكل است كه این مورد بیانگر سالم بودن بوبین است و اگر قصد دارید بوبین را با اهم متر تست كنید می بایست رنج بر روی R×1K قرار گیرد.

در تایمر دو مشكل مرتبا" به چشم می خورد . جوش خوردگی كنتاكت ها و كثیف شدن آن ها در صورت مواجه شدن با هر كدام از دو عیب فوق بهتر آنست كه با آزاد ساختن ضامن های نگهدارنده دو صفحه تایمر، صفحه كنتاكت ها را آزاد نموده و پس از سمباده كشی مجددا" تایمر را به وضعیت اولیه باز می گردانیم. اگر تایمر در جهت مخالف چرخانده شود،زائده هایی از توپی خواهد شكست كه در این صورت می بایست توپی تایمر با خودش تعویض شود.

12-هیدرواستات( اتومات)-این وسیله تنظیم كننده آب ورودی به ماشین است و ناگفته پیداست كه اگر دچار مشكلی شود یكی از اساسی ترین اعمال ماشین انجام نخواهد شد.

هیدرواستات از قسمت های زیر تشكیل شده است:

1- قابه یا بدنه مخصوص 2- صفحه لاستیكی (دیافراگم ) 3- كنتاكت های قطع و وصل داخلی 4- لوله ورودی هوا 5- كنتاكت های اتصال برق

چگونگی عملكرد هیدرو استات:

در مباحث قبل گفته شد كه برق ورودی از ترمینال وارد كلید تایمر شده و فاز پس از تایمر به میكروسوئیچ رفته و سپس به هیدرواستات می رسد. هیدرواستات مانند یك كلید تبدیل دارای 3 كنتاكت است. فاز وارد كنتاكت مشترك شده و چون یكی از دو كنتاكت دیگر در حالت عادی به كنتاكت مشترك متصل است،از طریق آن به شیر الكتریكی می رسد. نول هم پس از كلید تایمر به همه مصرف كننده ها داده می شود . به این ترتیب با روشن شدن ماشین،شیر الكتریكی نول خود را از كلید تایمر و فاز خود را از هیدرواستات دریافت داشته و همانگونه كه در مبحث شیر الكتریكی ذكر شده بوبین آن ، اهرم را جذب نموده و با كنار رفتن لاستیك شیطانك آب از شیر الكتریكی عبور نموده و وارد جاپودری شده و پس از حل نمودن پودر به مخزن فرعی می ریزد.

معمولا" از قسمت تحتانی مخزن فرعی شیلنگی باریك به لوله ورودی هوای هیدرواستات بسته شده است. در اكثر ماشین ها این شیلنگ از ورودی پمپ تخلیه گرفته شده و همانگونه كه در شكل دیده می شود سطح آب در شیلنگ تخلیه، مخزن فرعی و شیلنگ هوای هیدرواستات در یك سطح بالا می آید. هوای شیلنگ هیدرواستات مرتبا" فشرده تر می شود (با بالا آمدن سطح آب ) تا بدانجا كه قادر می شود پرده دیافراگم را به طرف بالا براند.

با بالا رفتن پرده دیافراگم ارتباط كنتاكت مشترك با كنتاكت مربوط به شیر الكتریكی قطع شده و این ارتباط بین كنتاكت مشترك با كنتاكتی كه به موتور تایمر مرتبط است بر قرار می شود . به این ترتیب عمل آبگیری متوقف شده و موتور تایمر شروع بكار خواهد نمود با چرخش موتور تایمر محور اصلی و توپی متصله به آن خواهند چرخید و سایر مراحل شستشو به ترتیب انجام می شود بر روی بدنه هیدرواستات پیچ مخصوصی وجود دارد كه جهت تنظیم مقدار آب ورودی به ماشین است در واقع این پیچ قدرت فنر پشت پرده دیافراگم را تضعیف یا تقویت می كند از اینرو متخصصین پس از ساخت و تنظیم هیدرواستات بر روی آن لاك می ریزند تا به این ترتیب حساسیت موضوع را بیان كنند. در صورت گردش پیچ به چپ یا راست ، مقدار آب ورودی به ماشین تغییر خواهد نمود.

علاوه بر نوع سه فیشه، هیدرواستات های 5 و 6 فیشه نیز وجود دارد . در این ماشین ها علاوه بر ورود آب به ماشین به عنوان مرحله آغازین عملیات شستشو، افعال دیگری نیز صورت می گیرد. مثلا" در ماشین فیلكو، همزمان با ورود آب به ماشین دور كند نیز آغاز بكار می كند تا لباس ها كاملا" درون آب خیس شوند و پس از رسیدن آب به سقف مورد نظر در مرحله دوم عملكرد هیدرواستات دور كند قطع شده و هیتر روشن می شود.سازندگان ، دیگر اشكال مختلفی را از هیدرواستات های 5 یا 6 فیشه به سلیقه و ابتكار خود بكار گرفته اند.

هیدرواستات 3 فیشه یك كلید تبدیل و 6 فیشه 2 كلید تبدیل است.برای تست هیدرواستات 3 فیشه ابتدا شماره های 11 و 12 به هم مربوطند.سپس از راه لوله هوا فوت می كنیم كه می بایست صدایی از داخل هیدرواستات شنیده شود این صدا قطع كنتاكت 12 و اتصال 13 به مشترك 11 است.

لوله هوا را با انگشت مسدود می سازیم تا پرده دیافراگم داخل هیدرواستات همچنان بالا بماند. در این وضعیت اگر شماره های 11 و 13 به یكدیگر راه بدهند ( توسط اهم متر ) ، هیدرواستات سالم است. با خروج هوا از هیدرواستات صدای قطع كنتاكت های 11 و13 شنیده می شود اگر با اهم متر این دو كنتاكت را مجددا" آزمایش كنید به یكدیگر راه نخواهند داد. با دمیدن در لوله هوای هیدرواستات 5 یا 6 فیشه دو مرحله صدای اتصال به گوش می رسد. همانگونه كه در بالا ذكر شد كنتاكت های 11و 12 و 13 به همان ترتیب آزمایش می شود و تست كنتاكت های 21 و 22 و 23 نیز عینا" به همان ترتیب است.

تذكر : توصیه می شود در شستشوی لباس توسط ماشین هركز از پودر نامرغوب استفاده نكنید زیرا اگر كف پودر كنترل شده و مخصوص لباسشویی نباشد ، ازدیاد كف، لوله هوای هیدرواستات را مسدود نموده و عمل آبگیری مختل می شود.

13 واتر پمپ (پمپ تخلیه آب ) - در هر مرحله ، پس از شستشو و قبل از ورود آب مجدد به ماشین ، لازم است آب كثیف از ماشین خارج و به فاضلاب ریخته شود . این عمل توسط واتر پمپ انجام می گیرد. واتر پمپ از دو قسمت الكتریكی و مكانیكی تشكیل شده . قسمت الكتریكی آن یك موتور با توان كم و معمولا" از نوع قطب چاكدار است. به صورت خلاصه می توان گفت موتور الكتریكی واتر پمپ از قسمت های زیر تشكیل شده است:

1- بوبین یا سیم پیچ 2- هسته آهنی با سیم پیچ های قطب و كلاف های اتصال كوتاه شده 3- روتور 4- پروانه خنك كننده موتور

پس از اتصال برق ( توسط تایمر ) به پمپ تخلیه روتور به حركت در آمده و پروانه مكنده آب را به گردش در خواهد آورد . این پروانه آب را از مخزن فرعی ماشین مكیده و به درون شیلنگ تخلیه هدایت می كند. قسمت های مكانیكی واتر پمپ عبارتند از :

1- لوله ورودی آب به پمپ 2- لوله مخصوص تخلیه 3- لوله مخصوص شیلنگ هوای هیدرواستات ( در بعضی از واتر پمپ ها ) 4- پروانه اصلی (مكش) 5- بدنه پمپ آب 6- صفحه مونتاژ پمپ به بدنه

اگر با لباسشویی مواجه شدید كه عمل شستشو بخوبی انجام می شود ولی آب كثیف تخلیه نمی گردد بهتر است قبل از هر عملی سالم بودن پمپ مورد بر رسی قرار گیرد. ساده ترین روش اینست كه سیم های متصله به واتر پمپ را جدا نموده و به توسط دو سیم از بیرون برق 220 ولت را به آن متصل سازید.اگر بلافاصله آب تخلیه شد، پمپ سالم است و به آن برق نمی رسد كه این مشكل به تایمر یا رابط های بین تایمر و واتر پمپ باز می گردد. اما اگر با اتصال برق نیز آب تخلیه نشد پمپ خراب است. آن را از بدنه خارج ساخته و پس از تفكیك اجزا، آن عضو معیوب را شناسایی كنید. گاها" دیده می شود كه پمپ های معیوب بیرون از ماشین عمل كرده و لیكن قادر به خاج نمودن آب كثیف از ماشین نیستند كه نیاز است سیم پیچی این نوع پمپ ها تجدید شودو در بعضی موارد مشاهده می شود كه پیچیدن نخ الیاف به محور پروانه مكنده آن را در حالت گریپاژ قرار می دهد كه پس از سرویس و رفع این مورد پمپ به حالت اولیه خود باز می گردد.

14 - موتور دو دور _ جهت شستشوی كامل لباس در ماشین لباسشویی نیاز است كه مخزن اصلی (مخزنی كه لباس ها درونش قرار داده می شود ) مرتبا" بطرف چپ و راست بچرخد تا لباس های خیس مداوما" جابجا شوند. این وظیفه را دور كند لباسشویی بر عهده دارد. دور كند در واقع از دو سیم پیچ با اهم های مساوی تشكیل شده است. در اكثر لباسشویی ها پس از شستشوی كامل ، قسمت عمده آب لباس گرفته می شود . پس از پایان شستشو، دور تند ماشین و پمپ تخلیه بكار افتاده و بر اثر چرخش سریع مخزن آب لباس ها بر اثر نیروی گریز از مركز از طریق سوراخ های مخزن اصلی به مخزن فرعی و توسط پروانه مكنده پمپ تخلیه بطرف فاضلاب هدایت می شوند. دور تند ماشین لباسشویی از یك سیم پیچ اصلی و یك سیم پیچ فرعی و خازن راه انداز، تشكیل شده است. ( مانند شكل ) .

همانگونه كه در مبحث موتور های الكتریكی به عیب یابی موتور های آسنكرون پرداختیم . به هنگام بروز مشكل لازم است با دقت فراوان به رفع آن اقدام شود.

از آنجا كه دور كند ، زمان بیشتری نسبت به دور تند فعال است معمولا" زودتر آسیب می بیند و در اكثر موارد می توان كلاف های دور كند را تعویض نمود بی آنكه نیازی به تعویض سیم پیچ های دور تند باشد اما در بعضی موارد آنقدر آسیب دیدگی دور كند جدی است كه دور تند نیز در امان نبوده و آسیب می بیند از اینرو می بایست كل سیم بندی ماشین تعویض شود.

15 - محافظ الكتریكی موتور - جهت حفاظت موتور در برابر عبور جریان زیاد و یا حفاظت موتور در مقابل ازدیاد گرمای داخلی محفظه آن و یا مواردی مانند گریپاژ شدن محور درام و یا باز شدن بست پولی ها و...از محافظ الكتریكی موتور یا به عبارت دیگر فیوز اورلود استفاده می شود. محل قرار كیری این قطعه محافظ ، سرب با نول مشترك سیم پیچ های كند و تند است وبرای آن كه اورلود علاوه بر كنترل جریان موتور، بر گرمای محیط داخل موتور نیز تسلط داشته باشد آن را بر روی سیم پیچ های داخل استاتور قرار می دهند. اورلود از اجزاء زیر تشكیل شده است:

1 - بدنه فلزی دو تكه 2 - تیغه های بی متالی 3 - صفحه منعكس كننده حرارت

اورلود را با جریان های نامی مختلف تولید و به بازار ارائه می كنند از اینرو در تعویض اورلود به جریان نامی آن دقت نمایید. برای تست اورلود ساده ترین روش آنست كه اتصال اولیه كنتاكت های اورلود خارج شده از موتور را تست نموده سپس شعله كبریت را در فاصله یك سانتیمتری آن قرار دهید پس از چند ثانیه عمل می كند و عقربه اهم متر به طرف بی نهایت باز می گردد. پس از سرد شدن تیغه های داخل اورلود، اتصال به صورت خودكار تكرار می شود.اگر موتوری چند لحظه پس از راه اندازی متوقف شود و مجددا" پس از زمان اندكی استارت نموده و همان وضعیت تكرار گردد، یا موتور معیوب است ویا حساسیت اولود افزایش یافته، بهتر است اولود را یكسره نموده و موتور را بدون اورلود راه اندازی نمایید و توسط آمپر متر جریان را اندازه گیری كنید. اگر جریان بیش از حد نامی و تحمل اورلود باشد موتور معیوب است كه می بایست نسبت به رفع عیب آن اقدام شود ولی اگر جریان موتور عادی است اورلود را با مشابه خودش تعویض نمایید.

16 - خازن ( كاپاسیتور ) - در ماشین های لباسشویی بندرت از خازن های اصلاح ضریب قدرت استفاده می شود و در واقع به عنوان راه انداز دور های كند و تند مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از موتور ها بگونه ای طراحی شده اند كه دور های تند و كند جهت راه اندازی به خازنی با ظرفیت مساوی نیاز دارند. ( مثل ماشین آزمایش ) . ولی در بعضی ماشین ها ، ظرفیت خازن های راه انداز دورهای كند و تند با یكدیگر متفاوت است مانند ماشین فیلكو.

در اكثر ماشین ها و خازن از نوع الكترولیتی است با این وصف از نوع روغنی نیز استفاده شده همانگونه كه در مبحث ماشین های نیمه اتوماتیك دو مخزنه نیز آورده شد، خازن در تغییر جهت گردش دور كند نقش بسزایی دارد.

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: